I skolan har 13-åringen stött på en bok som verkar intressant. Dessvärre är skolans exemplar utlånade och han kommer hem utan bok.
”Jag kollade Helmet (bibliotekstjänsten) och den finns i Hagalund i Esbo”, säger han.
Jag är inte sen med att beställa den till vårt närbibliotek i Södra Haga, Helsingfors. Två dagar senare kommer jag hem med den.
”Här! Nu kom boken. Jag beställde den”, säger jag.
”Va? Hur har du fått den hit? Redan?” undrar han förvånat.
Jag berättar om beställningssystemet och tjänsterna biblioteken erbjuder.
”Du menar att det på riktigt finns en bil eller en buss som kör boken från Esbo till Helsingfors bara för att jag vill ha den”, säger han förundrat.
Och exakt det menar jag. På riktigt finns det en bil eller en buss som kör boken hem till vårt kvarter bara av den enkla anledningen att där finns en 13-åring som vill läsa Mats Strandbergs Slutet.
En gång i tiderna har jag själv slutfört mina studier i pedagogik tack vare fjärrlån som för några sekiner skickade böcker tvärs över landet, eller över landets gränser, bara för att jag ville läsa dem. Snacka om service.
Det är välfärdssamhället när det är som bäst.
Pamela Granskog är modersmålslärare som numera jobbar med läroplans- och skolutveckling på nationell nivå.