Lära för livet eller lära av livet?

Sigge

Affärer och leveranser

18 aug , 2017, 09.42 sigge

 

Det har varit en hel del renoveringar och saneringar för min del det senaste året. I det stora hela har väl allt gått relativt väl och jag borde väl konstatera att slutet gott allting gott. Slutresultatet har blivit eller blir väl bra men det är vägen som vandrades som förundrar och irriterar mig.

Hemma har vi överlevt en total rörsanering. Som tur sitter jag inte i styrelsen för vårt husbolag och vill nog rikta ett enormt tack till hela den styrelsen och framför allt vår ordförande Sami. Massor med tidtabeller som inte hållit, planer som varit litet ditåt men inte riktgivande, kostnader som är svåra att kontrollera, ständiga armbrytningar över vem som ansvarar för vad osv. Det behövs en stark styrelse för en rör-sanering. Det är inte något som man bara gör ett avtal, köper och lutar sig tillbaka och väntar på slutresultatet. Det krävs projektledning från kundens sida in till sista millimetrarna. Just denna projektledning som man betalar sig sjuk på för att slippa.

På jobbet igen har vi inom ramen för vårt koncept ”HosVännerna” sanerat nya utrymmen i både Åbo och Vasa under året som gått. Nu förverkligas konceptet också här på G18 och vi sanerar ett mötes / fortbildningsrum med tillhörande kök så att våra medlemmar kan låna rummet av oss för sina möten och sammankomster. Det blir bra, det är uppskattat och det finns ett behov som vi svarar mot med detta koncept.

Igår brände jag ett antal proppar igen. Som tur har jag hjälp av en otroligt duktig inredningsarkitekt som koordinerat planerna och  framför allt möbel anskaffningar. Rummen ifråga börjar vara klara men möblerna saknas än. Vi beställde möblerna veckan innan midsommar för att säkra oss om att allt finns på plats när verksamheten inleds här. Nåh, stolarna har åkt från Danmark 4.8 men ingen i Finland har sett till dem eller vet var de finns. Bordsbenen kom i produktion igår trots att vi kom överens att de skulle levereras hit 15.8. Tapeterna har fortfarande inget leveransdatum eftersom alla i Spanien är på semester i augusti osv.

Det som sticker ut för mig med allt detta är nog service nivån och intresset för kundbetjäning i Finland. Det lyser nog med sin frånvaro måste jag tyvärr konstatera. Alla återförsäljare verkar vara intresserade av att göra en affär men leveransen kan man strunta i. Återförsäljarna verkar inte ha något som helst ansvar efter att beställningen är gjord. Det är nog svårt att förstå hur man kan driva en verksamhet med en sådan attityd Mellan raderna läste jag igår att jag skall nu bara sätta all vår verksamhet på is tills de behagar leverera vad jag har beställt av dem.

Okej, då gör vi det. Jag förväntar mig också att de tålmodigt sitter och väntar på sina pengar tills jag behagar betala dem 🙁

, ,

Läs också

Kommenteringen är stängd.