Lära för livet eller lära av livet?

Björn

Utmana din zon

29 apr , 2015, 08.01 bjornw

 

Under en vårkonferens på Nordiska folkhögskolan i Kungälv nyligen fick jag ta del av en intressant dansk presentation. På Rödding Höjskole använder man högst okonventionella metoder i en kurs i samhällslära.

Studerande på kursen delas in i två personers grupper som transporteras med förbundna ögon till en plats i mitten av ingenstans. Där får de ett uppdrag: Under 27 timmar skall ungdomarna resa – utan pengar, mat eller överlopps saker – så långt som möjligt från skolan och tillbaka. Det enda de har med sig är pass och en mobiltelefon.

Kursen handlar om att utmana sin egen bekvämlighetszon, och försätta sig i ett läge där man är totalt beroende av andra människors stöd och hjälp. Många av ungdomarna, som kommer från trygga och välbärgade hem, protesterar vilt i början. Vad lär jag mig av denhär skitkursen – ingenting!

När äventyret börjar gäller det att möta verkligheten, och tillsammans med sin kompis vara både påhittig och kreativ när det gäller färdkartans riktning och hur få mat för dagen. Resultatet är att ungdomarna sprider sig över ett stort område, långt från skolan som de förutsätts hitta tillbaka till inom tidsgränsen. Några liftar med långtradarchaufförer till Holland. Andra tigger sig till båtbiljetter och tar färjan till Sverige, övriga liftar runt till Danmarks olika hörn. Efter drygt ett dygns strapatser återvänder ungdomarna, fulla av dråpliga berättelser om sina öden och äventyr.

Vad har de fått med sig i erfarenheternas ryggsäck? Flera vittnar om hur stor medmänsklighet de mött och humanitär hjälp de fått i ett utsatt läge. Människor delar frikostigt med sig, bjuder på mat eller ger en slant så att färden kan fortsätta.

Men expeditionen kan också ge kritiska insikter ur ett klassperspektiv. Flyktingar kommer till Norden, utblottade och fattiga, beroende av välfärdsstatens stöd. Samhället är polariserat i de som har nästan allt de kan önska sig, och de som är i det närmaste barskrapade. Intensiva diskussioner om värderingar i samhället följer på folkhögskolan som vågar tillämpa en progressiv pedagogik. Vilken är din dröm som utmanar din zon?

Björn Wallén

Läs också

Kommenteringen är stängd.