Lära för livet eller lära av livet?

Liselott

Vad behöver vi egentligen för kunskap?

28 maj , 2018, 23.08 liselottsundback

 

När jag tänker tillbaka på min skolgång är det tre saker jag önskar vi hade lärt oss. Nu är det ju kanske så att vi lärde oss dem – i någon mån- men jag har kanske glömt dem för att de inte kändes relevanta då.

Den första var skattefrågor. Mera detaljerat om beskattning, hur jag t.ex. gör med resor från och till hemmet. Eller offerter, att konkurrensutsätta, göra en offertrunda och analysera svaren. El, försäkring, målning, resor, allt möjligt, offerter behöver vi till allt. Den tredje är bilkunskap, baskunskap om bilar. Så att jag inte behöver läsa på före jag för bilen på reparation.

Samtidigt tänker jag att är detta kunskap vi borde lära oss eller är det information som vi lätt kan hitta? Den mesta informationen hittar vi på Google eller Youtube. Årtal, ställen, platser och människor. Beskattning, bilkunskap och offerter, det torde vi kunna googla fram.

Men den kunskap vi inte hittar genom att googla är t.ex. analytiskt och abstrakt tänkande, förmåga att greppa stora helheter samt utvecklingsförmåga. Och en kunskap som jag tycker vi talar väldigt lite om- den tysta kunskapen. Den kunskap som går från generation till generation. Eller från sakkunnig till sakkunnig. Den man samlar på sig genom att ”ha varit med förr” som vi säger i Borgå.

En annan viktig kunskap är ifrågasättandet och kritiskt tänkande som hör ihop med det analytiska tänkandet. Dessa ovannämnda kunskaper kan inte ersättas av artificiell intelligens, google eller youtube, så är det inte dessa kunskaper vi borde fokusera på?

Läs också

Kommenteringen är stängd.