Lära för livet eller lära av livet?

Livslärd

Varför hoppar fåren över gärdsgården?

22 Dec , 2014, 12.27 Moa Thors

 

Vi är säkert alla medvetna om vikten av att kunna koppla bort tankarna på jobbet när vi kommer hem, att samla krafter genom att göra något helt annat. Det finns naturligtvis inte något universalrecept på vad man ska göra, det viktiga är att alla hittar sitt eget sätt att göra det på; för en är det att ta en promenad i skogen eller att svettas i ett gym, medan det för en annan kan handla om att gå på konsert eller att sätta sig vid symaskinen. Och för en tredje är det kanske att fundera på integralkalkyler! Tvärtemot vad man kanske tror, kan det behövas något extra knepigt att fundera på för att lyckas ersätta arbetsrelaterade problemställningar i hjärnan. Det är nog därför också teoretiska kurser fylls på kvällstid på medborgarinstitut runtom i landet – att försöka vrida tungan på ett främmande språk eller att gräva i gamla kyrkböcker för att hitta sina förfäder kräver onekligen både koncentration och fokusering.

Samma sak handlar det egentligen om när man inte kan somna: att få hjärnan att slappna av, att få den att släppa sådana tankar som håller en vaken. Det är förstås det som är grejen med att räkna får. För mig har det ändå aldrig fungerat. Jag har liksom inte förstått vitsen med de där fåren – varför hoppar de över gärdsgården? Varifrån kommer de och vart ska de?

Isländska får som hoppat över gärdsgården

Ironiskt nog har jag faktiskt just i år hittat mina egna får att räkna: jag går igenom agilitybanor som jag har sprungit med hundarna. Skillnaden mellan får som hoppar över en gärdsgård och hundar som hoppar över agilityhinder är den, att det för mig inte finns någon mening med hoppande får, medan hundarna innebär något som ligger mitt hjärta väldigt nära, som är verklighetsförankrat och som dessutom är förknippat med något positivt. Därför fungerar det.

Så är det också med inlärning tror jag – om det vi ska lära oss är förknippat med något positivt finner det mycket lättare vägen in i hjärnan. Det positiva kan vara förväntningarna på vad vi ska göra med den kunskap eller förmåga som vi inhämtar. Men det kan också vara själva inlärningsmiljön eller kursgemenskapen. Det är en av orsakerna till att en miljon finländare söker sig till kurser inom den fria bildningen.

Moa

, ,

Läs också

Kommenteringen är stängd.